بسمه تعالی
آموزشگاه رانندگی توحید
سیر تا پیاز نیم کلاچ: با زبان ساده
میدونید که برای گرفتن گواهینامه رانندگی، اگه نیم کلاچ بلد نباشی، کلات رفته پس معرکه!
پس، خوب گوش کن !
که ایشالا زودتر گواهینامه رو از آموزشگاه رانندگی توحید، بگیری.
بسمه تعالی
سیر تا پیاز نیم کلاچ: با زبان ساده
میدونید که برای گرفتن گواهینامه رانندگی، اگه نیم کلاچ بلد نباشی، کلات رفته پس معرکه!
پس، خوب گوش کن !
که ایشالا زودتر گواهینامه رو از آموزشگاه رانندگی توحید، بگیری.
چه زمانی و چه جایی باید نیم کلاچ کنیم؟
هر موقع که نیروی محرکه اتومبیل، خلاف جهت نیروی جاذبه زمین باشه، باید نیم کلاچ کنید.
یعنی اگه توی سربالایی بودی، و دنده، یک بود، باید نیم کلاچ کنی. میدونی چرا ؟
چون میخوای بری جلو، اما نیروی جاذبه زمین، شمارو به عقب میکشه !
یا
اگه توی سرپایینی بودی، و دنده عقب بود، بازم باید نیم کلاچ کنی، اگه گفتی چرا؟
آفرین. درست گفتی. چون، میخوای بری عقب، اما نیروی چاذبه ی زمین، شمارو به جلو میخواد بکشه !
پس
قبل از این که بخوای پیش افسر آزمون، حرکت کنی، باید شیب خیابون رو در نظر بگیری و ببینی که اصلاً نیاز به نیم کلاچ داری یا نه ؟
شاید نیازی به نیم کلاچ نبود:
مثلاً توی سرازیری هستی و میخوای با دنده 1 حرکت کنی، وقتی ماشینت با زبون خوش ! خودش داره میره، واسه چی دیگه نیم کلاچ می کنی عزیزم ؟!
به ماشینت اجازه بده که سوار نیروی چاذبه ی زمین بشه و بره .... فقط سعی کن که کمی سریعتر از موقعیت خلاف جهت، کلاچ رو از زیر پات رها کنی. همین.
یا میخوای پارک دنده عقب (پارک دوبله) کنی و در سربالایی قرار داری:
وقتی پاتو از روی ترمز بر میداری و ماشین خودش میره عقب، خب مگه آزار داری که میخوای نیم کلاچ کنی ؟؟!!
کلاچ رو با خیال راحت تا آخر فشار بده و نگهدار.
فقط با ترمز، سعی کن که سرعت ماشینت رو کنترل کنی. همین.
توضیح نیم کلاچ، از نظر فیزیک ( دینامیک، سینماتیک)
وقتی در سربالایی یا سرازیری قرار گرفتی و مجبور به نیم کلاچ شدی، آگاه باش و بدان که ... در یک سطح شیبدار قرار گرفتی و بدون این که خودت بخوای، داری از قوانین فیزیک، خاصه، دینامیک و سینماتیک استفاده می کنی .
باز بگو درس به چه دردم میخوره !!!
از شوخی بگذریم ...
برای حرکت در سربالایی، با دنده ی 1، مجبورید که نیم کلاچ کنید:
یعنی نیروی محرکه ی شما (دنده1) میخواد ماشین رو ببره بالا،
اما نیروی جاذبه ی زمین و اصطکاک، اینو نمیخوان.
پس، شما باید اول، نیرویی (با گاز و کلاچ = نیم کلاچ) به جاذبه وارد کنید، مساوی ولی در خلاف جهتش ( قانون سوم نیوتن )
که برایند این نیروها باهم صفر بشه.
حالا، ماشینت نه جلو میره نه عقب.
بعد، باید نیرویی بیشتر (گاز بیشتر) از نیروی اول وارد کنید که بر جاذبه و اصطکاک غلبه کنه.
در این مرحله، دیگه اتومبیل شما از جسم ساکن، تبدیل به یک جسم متحرک شده.
برو خونتون، قبول شدی !!
شناخت مراحل و جایگاه نیم کلاچ:
کلاً کلاچ چهار مرحله داره:
1) یه مقدارش که خلاصی داره ... یعنی وقتی داری زیر پات میارش بالا، هیچ اتفاق خاصی نمیفته و ماشینت هیچ عکس العملی نشون نمیده.
2) اما، یه خورده که بیشتر بالا آوردی، اگه دقت کنی، صدای موتور عوض میشه ( البته، در ماشین های حرفه ای و گرون قیمت که هیچ صدایی رو نمی شنوی )
3) اگه بازم به اندازه ی یه نقطه بالاتر بیاریش، می بینی که کم کم، انگاری ماشین میخواد بلرزه.
4) ازون بالاتر بیاری، دیگه باید پیاده شی عزیزم .... چون ماشینت خاموش شده و دیگه اینکه ... رد شدی گلم !!(مگر اینکه با گاز توأم باشه که منجر به حرکت اتومبیل بشه)
چگونه نیم کلاچ کنیم ؟
میخواهیم روش نیم کلاج رو یاد بگیریم:
وقتی که ماشین روشنه، در حالت استاندارد و نرمال، دور موتور، عدد 10 و یا 1 رو نشون میده
1) مقداری کلاچ رو بالا بیار که دور موتور تکون بخوره و به سمت پایین بیاد. (سیر نزولی پیدا کنه)
خیلی مراقب باش که
یه خورده در حد یک درجه کوچولو اومدش پایین، کافیه دیگه ... گیر نده که کلاچ رو بالاتر بیاری، بذار پات همونجا ثابت بمونه ... وگرنه ریسک خاموش شدنش خیلی بیشتر میشه ها. پس حرف گوش کن و بالاتر نیارش وگرنه نیم کلاچ بهم میخوره!
2) پاتو خیلی زود، از روی ترمز بردار و گاز رو فشارش بده
البته، این نکته رو در نیم کلاچ بخاطر بسپار:
در این مرحله، باید تجسم کنی که پدال گاز و کلاچ، مثل دو کفه ترازو هستند. با این تفاوت که با توجه به زاویه شیب خیابون، مقدار گازت از مقدار کلاچت بیشتر باشه بهتره.
3) حالا به اندازه یک نقطه، کلاچ رو زیر پات شلش کن بذار خیلی کم، بیاد بالا.
4) ماشین داره راه میفته نه ؟
5) اگه نمیخوای کارای تکنیکی مثل دور 2 فرمانه و پارک دنده عقب (پارک دوبله) انجام بدی، اجازه بده چند متری ماشینت راه بره .... مطمئن شدی که از جسم ساکن، تبدیل به یک جسم متحرک شد، کلاچ رو دیگه پرتابش کن ... چون خرمون از پل گذشت و دیگه کاری با کلاچ نداریم و از شرش خلاص شدیم !
6) ...
ها ... چیه دنبال چی هستی ؟
دیگه 6 نداریم ... تموم شد دیگه .
کل نیم کلاچ همین بود. خلاص.
توضیح نیم کلاچ از نظر فنی:
وقتی که اتومبیل متوقفه،
موتور داره درجا کار میکنه و انرژی تولید میکنه
اما اگه ازش استفاده نکنی، الکی داره هدر میره ...
وقتی کلاچ رو گرفتی و دنده یک شد، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده.
اما
وقتی کلاچ رو میخوای بیاری بالا، یعنی داری دیسک و صفحه ی گیربکس (جعبه ی دنده)(Gear box) رو به دنده فلایویل موتور، نزدیک می کنی.
اگه کلاچ رو یهویی بیاری بالا، یعنی این دیسک و صفحه رو چسبوندی به دنده فلاویلی که هزاران دور در حال چرخیدنه.
خب، معلومه دیگه ... ماشین خاموش میشه.
اما اگه یواش یواش کلاچ رو بالا بیاری، یعنی اجازه دادی که دیسک و صفحه گیرباکس، آرام آرام به دنده فلایویل موتور نزدیک بشه و این فرصت رو بهش میدی که کم کم، با هم بچرخند.
در این مرحله، نیروی گشتاور موتور، به گیرباکس منتقل شده، جعبه ی دنده، اون انرژی رو به دیفرانسیل، پلوس، سرپلوس و چرخها منتقل کرده، که عاقبت، با به گردش درآمدن چرخ های اتومبیل، از جسم ساکن، به جسمی متحرک تبدیل میشه.
سخنی با معلمان رانندگی (مربیان گرامی ):
آقا ...
جون هر کی رو که دوست دارید ...
فرمول لرزش رو از تدریس نیم کلاچ حذف کنید ... تورو خخخدا ...
عایا کسی نیست به این دوستان بگه که مثلاً هنرجوی بنده که گواهینامشو از آموزشگاه رانندگی توحید گرفت و رفت پشت فرمون مرسدس بنز شوهرش نشست .....
برای نیم کلاچ کردن لرزش اون ماشینو چجوری باید کشف کنه عاخه ؟
اگه قرار باشه که اتومبیل های حرفه ای هم مثل ماشین لگن بنده !! به لرزش بیفته که وامصیبتا !!!
توجه داشته باشید که فرمولی رو به هنرآموز آموزش بدیم که جنرال و کلی و قابل تعمیم باشه. نه موردی و پر کیس.
نگو که خودش میره یاد میگیره.
اینم یه جورایی حق الناسه دیگه.
نکن این کارو عزیزجان
با توجه به این که بازدیدکنندگان، افرادی با تحصیلات متنوع هستند،
سعی شد تا حد ممکن، ساده نویسی شده، با زبانی طنزآلود، قلم فرسایی شود.
از حسن تحملتان سپاسگزارم !
دوستدارتان
کورش صمدلویی
آموزشگاه رانندگی توحید
کپی از کلیه مطالب سایت، بدون اخذ مجوز از صاحب اثر، پیگرد قانونی دارد.
تاریخ: 1395/05/03
ساعت:0:27
وب کاربر
با عرض سلام
متاسفانه من 12 جلسه آموزش شهر گذرانده بودم و یک بار رد و فردا امتحانمه. و دنبال مطلبی بودم که معنی کار کلاج و نیم کلاج خوب بفهمم و همیشه گیرم این بود که رو گاز تمرکز و به کمک نوشته شما من بسیار خوب فهمیدم و فهمیدم چرا باید از نیم کلاج استفاده و پس از 12 جلسه الان فهمیدم که کلاجه که ماشین تکان میده گاز فقط سرعته!
بسیار ممنون از نوشته قابل فهمتان
ای کاش مربیان هم اینگونه می فهماندند و باعث ردی و وقت تلفی ما نمی شدند